Gevleugelde kleuren
Materiaal
Papier | Veer | Verf
Aanleiding

Tijdens een buurtwandeling vond één van de kinderen een veer van een duif. Hij bestudeerde de modder aan de veer en wreef het vervolgens aan zijn broek. Hij en zijn maatje keken gefascineerd naar de vegen op zijn broek. 

Verloop

'Tristan, ik vind het niet zo fijn dat je je broek vuil maakt, maar je brengt me wel op een idee. Kom, we verzamelen nog wat veren.' Neem de veren mee naar de groep. 'Wie wil me even helpen de veren af te spoelen?' Geef de kinderen de tijd om de eigenschappen van de veren te ontdekken. 'Klopt Gitte, die is kleiner dan deze veer.' 'Die draadjes kleven precies aan elkaar.' 

Zodra de kinderen klaar zijn met het ontdekken van de veer, voeg je een kom met (eetbare) verf toe. Voorzie één groot blad. 'Ik zie dat je vooral wil voelen, Dorian.' Wacht af hoe kinderen hiermee aan de slag gaan. 'Dat is niet lekker hé Linde. Doe het maar niet in je mond.'

Indien de kinderen dit zelf niet ontdekken, kan je tonen hoe je kan verven met de veer. 'Oh, schilder jij liever op je arm Linde? Momentje, ik zal je mouwen hoger oprollen.' Stuur hen niet in een bepaalde richting bij het schilderen. Het proces is belangrijker dan het product. 

Ingezonden door Julie Schroyen (Charlotje Kinderopvang) – 12 september 2016.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6