Schaduwplezier
Aanleiding

We merken dat op tijd en stond een rustmomentje, een ontprikkelmomentje inbouwen voor de kinderen ontzettend veel deugd kan doen op emotioneel vlak. Soms verduisteren we de ruimte en zetten we rustige muziek op. Soms bieden we kleine lampjes aan waarmee ze dan op de muur kunnen schijnen maar deze keer wilden we iets doen rond schaduwen. 

Verloop

Er wordt een groot wit doek opgehangen. Dit op zich zorgt al voor verwondering en spelplezier (kiekeboe, tegen tikken,...). "Waar ben je, Siham? O, Siham is achter het doek!" Eens het doek langs alle kanten is ontdekt, is het tijd voor een nieuwe verwonderingsimpuls.

Door aan de ene kant een bureaulamp op het doek te richten, kunnen de kinderen aan de andere kant opeens schaduwen zien. Wat een mooi moment. We beginnen eenvoudig met onze handen. Eens zwaaien; "Zwaai je mee?"  - eventueel begeleid door een liedje. Daarna kunnen we ook spelen met afstand: een kleine hand (dichtbij het doek) die groter wordt naarmate je verder van het doek weggaat. "Wauw, hap hap hap. Ik pak je neus!" Een bewegend been - een gezicht dat dichterbij komt... Eindeloos veel speelplezier. Een dierenfiguurtje geeft natuurlijk ook toffe schaduwen en zorgt dat je nog meer in talige interactie kunt gaan met de kinderen. "Daar is de krokodil, olala, ik ben bang" of "Leo de leeuw die brult nogal zeg"

Variaties

Schaduwen maken met allerlei vormen/speelgoed uit de ruimte  - een soort van objectentheater - en daaruit kunnen dan weer verhaaltjes ontstaan.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Bouw het spel op stap voor stap. Zorg eerst voor exploratie-tijd bij het doek om dan naar de verwondering van de schaduwen over te gaan.

Ingezonden door Charlotte Haentjens – 17 december 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.