Het kleurenmonster emotiespel
Aanleiding

Kinderen hebben vele emoties maar kunnen deze nog niet benoemen. We werken hier regelmatig rond in de opvang.

Verloop

We lezen het boekje "Hoe voel jij je? - een flapjesboek voor emoties" van Kathy Gordon. In het verhaal komen allerlei emoties aan bod. Ben je blij of verdrietig, trots of onzeker, boos of bang? Het boekje is echt een toegankelijke manier om gevoelens samen met de kinderen te ontdekken en te bespreken.

We proberen we om de emoties uit het boekje na te doen. Hoe kijk je als je trots bent? En hoe kijk je als je boos bent? Stamp je dan ook met je voeten? Daarna spelen we het kleurenmonsteremotiespel. Je kan dit zelf maken door met een flapjesdoos te werken (zie foto) maar je kan ook de emotiemannetjes op een bekertje plakken of...

"Ai, ai, kleurenmonster is een beetje in de war. Hij weet niet goed of hij nu bang is of verdrietig, of hij nu blij is boos... Helpen we hem?"

De kinderen kijken naar het kleurenmonstertje en de emotie die hij uitbeeldt en proberen om de passende emotie (vanuit het boekje) in het deurtje te stoppen of in het bekertje te stoppen of... - een matchingspel dus!

Variaties

Als variatie kan er uiteraard dan dieper ingegaan worden op 1 emotie. Bijvoorbeeld verdrietig. "Oli de olifant (knuffelpop) is verdrietig. Geven we onze olifant een dikke knuffel om hem te troosten?"

Ingezonden door Elien Vanwonterghem (Kinderopvang Doudou) – 17 december 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.