Spelen met kleurenmonsters
Aanleiding

Sinds ik in 2021 als onthaalouder begon, merkte ik al snel hoe belangrijk het is om met kinderen over hun emoties te praten. Ik ontdekte dat het benoemen van emoties zorgt voor rust, zowel bij de kinderen als bij mezelf.

Verloop

De knuffels van de Kleurenmonsters en het boek “Het Kleurenmonster van Anna Llenas zijn intussen onmisbaar in mijn opvang. Ze staan centraal in onze dagelijkse routine.

Elke ochtend beginnen we met een momentje om stil te staan bij hoe we ons voelen. We kiezen welk monstertje we vandaag zijn en benoemen de bijbehorende emoties: “Jij lijkt op meneertje Kalm vandaag Sien!”, “Kijk eens boos Amin! Of blij! Hoe kijk jij vandaag?”, “Amaai Lore, jij kan goed boos kijken!”

Vooral tijdens de peuterpuberteit zijn de Kleurenmonsters goud waard. Het is ongelooflijk hoeveel peuters al begrijpen van emoties en hoe ze rust vinden door te vertellen hoe ze zich voelen. "Otis boos" ja, je bent verdrietig en boos hé omdat baby Julian je toren omver duwde? Ik zie het, kom maar bij mij".

We gebruiken de basisemoties zoals kalm, boos, blij, verdrietig of bang. Als een kindje in de knoop zit met zichzelf, benoemen we samen de emotie. Dat zorgt vaak voor opluchting en brengt weer rust.

We hebben overal in de opvang materialen rond emoties. Zoals foto’s van mensen die emoties tonen, knuffels, poppen, kleurenmonsters aan de ramen, puzzels (zie bron), schudflesjes en boekjes rond emoties.

De emotiepopjes worden geknuffeld en vliegen in het rond. Ze gaan mee met de vrachtwagen of ze zitten op de zetel in een rij. De emotieflesjes worden bestudeerd en de kleurtjes worden benoemd.

We maken ook samen met de kinderen placemats waarop de Kleurenmonsters staan. Deze hangen we eerst op ooghoogte in de opvang. De kinderen kijken er vaak naar en benoemen de monstertjes: “Dag meneertje Kalm!”.

Als de placemats mee naar huis gaan, zien we dat ouders ze ook gebruiken om met hun kinderen over emoties te praten. Dat is mooi om te zien en versterkt de samenwerking tussen opvang en thuis.

Bron
https://juf-sara.be, het kleurenmonster Anna Llenas De vier windstreken, Coco kan het! Loes Riphagen, ik ben boos en blij Liesbet Slegers, Niet slaan, Anna! Kathleen Amant, Anna maakt ruzie Kathleen Amant, Niet bijten, Anna! Kathleen Amant, Floortje is verliefd Nancy Delvaux/Aline de Pétigny, Floortje zegt lelijke woorden Nancy Delvaux/Aline de Pétigny, muziekje vol gevoelens Elsa Fouquier, hoe voelt bumba zich? studio 100, hoe voel je je , kleine tijger? Image books
Ingezonden door Leen De Rudder (KIDZ Motena) – 18 december 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.