Een zee van gelatine
Aanleiding

Tijdens de zomermaanden werken we wat meer rond zomerse thema's zoals water, zee, strand... De ontdekbak werd al in dit thema ingericht maar miste een echte zee. Zo kwam de pedagogisch coach op het idee om een 'zee' te maken van gelatine. We deden wat voedingskleurstof en gelatine in water in 2 bakken.

Verloop

We zetten de 2 zeebakken klaar op tafel om de verwondering van de kinderen te wekken. De kinderen mochten eerst eens voelen aan de zee van gelatine. Hé, raar hé. Het is een beetje blubber. Je kan er ook op duwen. Doe maar! 

Na de eerste ontdekking stopten we allerlei dieren uit de zee in de ene zee-bak zodat het echt leek dat we een mini-oceaan hadden gecreëerd. De vissen werden er eerst opgelegd zodat de kinderen de visjes er zelf konden induwen. Dat was superleuk om te doen. Blub, daar gaat de vis. De kinderen moesten giechelen en er was heel veel verwondering.

De haai had een grote bek, de kinderen vonden het heel leuk om te mond van de grote vissen telkens terug te vullen met de gelatine. Anderen vonden het leuk om in hun handjes te wrijven en te knijpen. Om de activiteit nog extra te verrijken hebben we ook liedjes over visjes gezongen. "10 kleine visjes gingen zwemmen in de zee..." "Oh, blub, blub"... "Shark, shark, baby, shark.." De dolfijnen konden ook op de gelatine springen en in de lucht springen. De gelatine was ook koud van in de koelkast, dit zorgde uiteraard ook voor verwondering. 

Variaties

Je kan eventueel de diertjes of voorwerpen ook in de gelatine laten koelen. Dat geeft dan weer een andere speelervaring. Zoeken in de gelatine en eruit peuteren en...

Pedagogische en andere aandachtspunten

Deze activiteit is absoluut veilig omdat er enkel eetbare materialen werden gebruikt. Voorbereidingstijd is ook heel weinig, Het is wel aan te raden om te gelatine een dag te laten koelen in de koelkast.

Ingezonden door Marieke Redant (Kinderdagverblijf Klavertje Vier gemeente Herzele) – 30 oktober 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.