Confetti sensory
Aanleiding

Tijdens het eten merkten we dat de kinderen reageerden op de verschillende texturen die werden aangeboden. Daarom dachten we dit ook eens aan te bieden tijdens een spelmoment. De heerlijk zachte yoghurt enerzijds en de krokante havermout anderzijds.

Verloop

De baby's werden uitgekleed zodat ze ongestoord hun gang konden gaan en al hun zintuigen konden gebruiken (voelen, proeven, ruiken,...). In eerste instantie keken ze op een afstandje toe wat er kon gebeuren. Wah, kijk maar hoor. De havermout in regenboogkleurtjes prikkelde hen in eerste instantie, later kwam ook de yoghurt aan bod. Ze genoten van de zachte structuur enerzijds en de schilfertjes havermout anderzijds. Is dit zacht? Ze konden voelen, proeven, kijken,...

Variaties

Intussen hebben we reeds vele voedingsmiddelen gekleurd. Op die manier zijn we zeker dat kinderen ongestoord de materialen kunnen verkennen. Variaties met pasta, rijst, chia-zaad,... Elk materiaal heeft ook zijn eigen textuur. De grotere kinderen ontdekken deze materialen in kommetjes of in de ontdekbak. De baby's vanop hun buik, zodat ze zelf kunnen reiken wanneer ze willen.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Als je voedingswaren kleurt, zorg dan dat je ze lang genoeg laat drogen voor gebruik. Bij deze activiteit zeker ook rekening houden met een goede voorbereiding en voldoende tijd voor achteraf, zodat de kinderen ook nog ongestoord kunnen genieten van een badje nadien.

Ingezonden door Charlotte Haentjens (KDV 't Patjoepelke) – 30 oktober 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.