Ontprikkelen met lichtjes
Filmpje bekeken?

Verder

• Wat valt je op?
• Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit?

• Waaraan zag je dit?
• Wat zie je de kinderbegeleider doen?
• Wat zou jij ook doen?

• Wat zou jij anders doen?
• Welke vervolgactiviteit zou jij doen na deze speelactiviteit?

Aanleiding

Ik merkte dat de kinderen geïnteresseerd waren in licht en donker. Ze deden het licht uit in de snoezelruimte en lieten dan door het gordijn wat zonlicht binnen. Ze waren verwonderd over de schaduwen. Daarom kwam ik op het idee om een rustgevende activiteit te doen met licht en donker. Ik combineerde dit met de kikkererwten, omdat ik eerder gemerkt had dat de kinderen het geluid die de kikkererwten maken met scheppen en laten vallen, leuk vinden.

Verloop

Ik vulde een bak met kikkererwten en legde hier het materiaal in (pincetten, schepjes, buisjes, metalen bakjes). De metalen bakjes zorgden voor een extra geluidseffect. Ik maakte de kamer wat duister. De kinderen mochten het materiaal vrij ontdekken. "Wauw, rssssj, leuk geluid hé?" Ze voelden, roken en keken naar de kikkererwten. "Hmm Sofaya, ruikt de kikkererwt lekker?" Daarna begonnen ze te scheppen, de erwten in potjes of buisjes te doen, er weer uit te kieperen, ... "Scheppen maar en hupla daar roetsjen ze door de buis!" De kinderen werden rustig van het geluid van de droge kikkererwten en het gevoel en speelden fijn samen. Even later heb ik de ledkaarsjes toegevoegd. De kinderen speelden hier fijn op in. Ze maakten bijvoorbeeld een verjaardagstaart die ze samen uitbliezen. "Er is er eentje jarig vandaag, hoera!" "Wie blaast het kaarsje uit?" "Doe maar" "Hoera!"

Variaties

Toen de kikkererwten uit de bak vielen, vroeg ik aan de kinderen om die op te rapen. Dit ontpopte tot een nieuwe activiteit. De kinderen begonnen spontaan de kikkererwten te verzamelen met de pincetten, omdat ze dit leuker vonden dan met de handen op te ruimen.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Let er op dat de kinderen de kikkererwten niet in hun mond stoppen. Blijf dus zeker in de buurt tijdens het tactiel ontdekken. Maak goede afspraken.

Speelbank wil duurzaam spelen promoten. We stimuleren het spelen met eetbare voeding daarom niet. Vraag aan de supermarkt in jouw buurt om vervallen kikkererwten, linzen, pasta, rijst, enzovoort aan je opvang te doneren. Deze producten zijn nog perfect geschikt om mee te spelen, en zo verspil je geen voedsel.

Ingezonden door Els Willems (BKO 't Klim-Op-Ke Heusden-Zolder) – 9 september 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.