Licht en vormpjes
Aanleiding

Vlak voor het slapen gaan, zien we dat sommige kinderen nog niet helemaal slaapklaar zijn. Zeker in hun hoofd is het dan nog te druk. Met de lichttafel brengen we rust en een vlotte overgang naar het slaapmoment.

Verloop

Kijk even goed rond als het tijd is om te gaan slapen: is iedereen al slaapklaar of toch nog niet? "Kom Younes en Nette, we gaan nog even naar de lichttafel. Ik doe het grote licht uit en de lichttafel aan."

Geef de kinderen een aantal zintuiglijke materialen: transparante gekleurde blokken en andere geometrische vormen. Laat hen daarmee aan de slag gaan. "Kijk, hier heb je de blokken al, ik geef jullie nog wat driehoekjes en vierkantjes. Benieuwd wat jullie allemaal gaan maken?"

Ga er zelf bij zitten en kijk vooral toe. “Er is precies al minder licht. Jullie bedekken het licht met de vormpjes.” “Zien jullie ook dat het driehoekje van Younes precies begint te branden?

Als de kinderen meer tot rust zijn gekomen, is het tijd om te gaan slapen: “Kom, ik doe het licht uit en en we gaan rustig naar de slaapkamer. Stil zijn hé, want de andere kinderen slapen al, denk ik …!”

Variaties

Ook op andere, drukke, momenten, kan je de lichttafel inzetten om rust te brengen.

Je kan ook zand leggen op de lichttafel en kinderen daarmee laten experimenteren.

Of met een groepje kinderen rond de lichttafel gaan zitten en kijken naar het verloop van de lichtjes. Sommige kinderen vinden het misschien ook gewoon leuk om te kijken naar wat de andere kinderen allemaal 'bouwen' op de lichttafel en welk effect dit heeft.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Vertel af en toe wat je ziet gebeuren, maar zeker niet te veel. Doel is om de kinderen tot rust te brengen. 

Ingezonden door Oriana Muszynska (KDV 't Eekhoorntje - vzw Emma) – 16 juni 2023.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.