Grote mysterieuze wouden
Aanleiding

De kinderen waren buiten geboeid door de schaduw van speelmateriaal en hun eigen lichaam. We zagen binnen dat de magna tiles zeer populair speelmateriaal zijn. Deze twee observaties combineerden we om met de lichtbak aan de slag te gaan.

Verloop

We verzamelden de kinderen in de snoezelruimte. Daar maakten we zelf eerst wat schaduwen tegen de muur met onze handen en een zaklamp. We maakten ook wat dieren: hond, konijn. De kinderen waren hierdoor geprikkeld.

Daarna haalden we de lichtbak erbij en de magnetische gekleurde blokken. De kinderen gingen zelf aan de slag met bouwen. Af ten toe hielp de begeleidster, wanneer dit nodig was.

Er ontstond een 'woud' (volgens de kinderen) met diertjes. De kinderen speelden hier uit zichzelf lange tijd mee. Er vertrokken kinderen en er sloten andere kinderen aan.

Variaties

Je kan ook met andere materialen spelen op de lichtbak: zand, tekeningen, ....

Pedagogische en andere aandachtspunten

Laat de kinderen zelf bouwen, ontdekken en hier 'een verhaal' bij verzinnen.

Bron
Het Grote Snoezelboek
Ingezonden door opvang Boekt (OCMW Heusden-Zolder) – 30 juni 2023.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.