Lucasje Nooitgenoeg
Aanleiding

Telkens ik in de keuken aan het koken ben voor de middagmaaltijd, staan er een aantal kinderen te kijken. Ze zijn geïnteresseerd in het eten en wat ik daar allemaal mee doe ... Echt meehelpen in de keuken, lukt niet, dus tijd om deze wachttijd leuk op te vullen!

Verloop

Hang de prent van Lucas (zie foto) op aan een stukje muur in de buurt van de keuken. Zo kan je ook nog een oogje houden op de kinderen. "Lucas heeft wel een heel groot gat in zijn buik, waar het eten zomaar in verdwijnt ..."Lucas heeft altijd honger, hij heeft nooit genoeg!" 

Zet er een mandje bij met "eten": speelgoedversies of geplastificeerde foto's van fruit en groenten, kaas, vlees en vis, zuivel, snoep 

Benoem wat de kinderen allemaal in de buik van Lucas steken. "Geef jij Lucas wat worteltjes?" "Tomaten? Dat gaat hij ook wel lusten. Steek ze maar in zijn buik." "Zou Lucas ook aubergine lusten? Wie vindt de aubergine? Geef ze maar aan Lucas. Dan kunnen we zien of hij ook aubergine lust."

Vertel wat jij aan het klaarmaken bent. "Straks eten we wortelpuree met kip. Dat zal Lucas ook wel lusten."

Stel vragen over wat de kinderen zelf lekker (of vies) vinden: "Wat vind jij het lekkerst: een appel of een banaan?" "Vis lust je niet zo graag hé? Dan kijk je zo ..." (vies gezicht trekken)

Variaties

Je kan ook een speelgoedkeukentje in de buurt van de echte keuken zetten en kinderen daar laten 'koken'. Zet een aantal echte kookpotjes en keukengerei klaar en vul dit aan met het "eten". 

Ga op zoek naar minder bekende groenten en fruit. Bied die daarna ook eens aan tijdens één van de maaltijden.

Pedagogische en andere aandachtspunten

De keuken blijft uiteraard 'verboden gebied' voor kinderen tijdens het koken. Maar het is en blijft een fascinerende activiteit voor kinderen, die ze graag nabootsen.

Op vlak van taal kan je met deze activiteit heel veel doen, maar ook kinderen laten kennismaken met minder bekend eten, behoort tot de mogelijkheden.

Bron
pinterest
Ingezonden door Ulrike Deliaert (Dienst voor onthaalouders - Keerbergen) – 17 mei 2023.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.