Eenzame sokken
Materiaal
Kousen | Mand
Aanleiding

De kinderen trekken soms hun eigen sokken uit, of die van een baby op de mat. Ze proberen die dan bij zichzelf of bij de baby in kwestie terug aan te doen. Zelf verzamelde ik na een wasbeurt al heel wat eenzame sokken ...

Verloop

Zet een mandje met daarin verschillende soorten 'eenzame' sokken op de mat of op tafel: dikke, dunne, wollen, katoenen, nylon, zwarte, kleurige, met of zonder tekeningen. Trek zelf een gekleurde sok over je hand en speel er 'poppenkast' mee: "Wie heeft er ook een rode sok aan? Mag ik eens kijken?" Trek de broekspijp van kinderen die komen kijken, naar boven of wijs naar hun sokken en benoem de kleur, de tekening, de dikte ... Nodig de kinderen dan uit om de andere sokken te bekijken, te betasten ... Geef hen tijd en ruimte om te experimenteren met de verschillende sokken: "Lenie heeft aan elke hand een sok, kijk maar, lekker zacht. Krijg ik een aaike van jou?" "Floris probeert de sok op zijn hoofd te zetten, da's gek, een sok op je hoofd!". "Luna stopt haar sokken in het mandje. Ga je ze verkopen op de markt, Luna?"

Variaties

Naast een variatie aan soorten sokken, bv ook kousenbroeken, nylon panty's, soksloefjes kan je de kinderen ook elk hun eigen mandje geven, dat ze dan kunnen vullen, ermee rond lopen, uitwisselen ... Voeg ook wat poppen toe aan het sokkenspel. Zo kunnen de kinderen oefenen in het aandoen van sokken. Hoe groter de sok, hoe gemakkelijker.

Trefwoorden
Duurzaamheid
Ingezonden – 13 maart 2023.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.