Wie het popje past ...
Materiaal
Pop
Aanleiding

We boden al regelmatig poppen aan met een andere huidskleur. Toen één van onze peuters een hoorapparaat moest dragen, hebben we een bestaande pop ook van een hoorapparaat voorzien. Nu maken we regelmatig een popje bij als er een kind is met een specifieke kenmerken.

Verloop

Kijk naar de diversiteit in de kindergroep en maak,regelmatig een popje bij van een kind met een bril, een wijnvlek, een verband rond het been, of een oogpleister, maar ook een kind uit Vietnam, een Afrikaans meisjes met kleurrijke pareltjes in het hoofd ...

Observeer de betrokkeneheid van de kinderen als ze met deze poppen spelen. Herkennen ze zich in een bepaalde pop?

Variaties

Kijk regelmatig naar de diversiteit in je kindergroep en pas je poppenbestand hieraan aan. Ga verder dan huidskleur en kijk naar wat kinderen soms uniek maakt. 

Maak eventueel foto's van kinderen en hun pop.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Laat kinderen zoveel mogelijk zelf de poppen met een bepaald kenmerk ontdekken. Het is niet de bedoeling om deze 'verschillen' telkens te benoemen. Dit materiaal is vooral belangrijk voor de ontwikkeling van een positieve identiteit van jonge kinderen.

Trefwoorden
Diversiteit | Inclusie
Ingezonden door KDV Patjoepelke - Stad Lokeren – 16 september 2022.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.