Liedjestrommel
Aanleiding

De peuters kijken verwonderd wanneer ik begin te zingen en vragen spontaan tijdens de dag om liedjes te zingen. Zelfs de allerkleinsten draaien hun hoofdje richting mij. Enkele peuters neuriën mee...

Verloop
  • Neem een blikken doos met deksel. je kan ook een plastieken emmertje met deksel gebruiken. Versier naar keuze.
  • Zoek afbeeldingen en prenten bij bekende en minder gekende kinderliedjes.

Elk om de beurt trommelen we op de trommel, doen we de trommel open en dan kiest een kindje een kaartje. "Oh, wat staat er hier op dit kaartje?" Ik probeer het woord uit te lokken wat er op staat en daarna zingen we het liedje. Dit is een andere manier van plaatjes kijken.
Sommige peuters blijven naast de trommel zitten tot het liedje uit is. Andere lopen vrolijk in het rond. Wachten is nog nooit zo leuk geweest!

Variaties

Al naar gelang de interesse van de kinderen stop je kaartjes in de trommel. Momenteel is er een grote interesse in dieren dus stoppen we er enkel afbeeldingen van dieren in.

Pedagogische en andere aandachtspunten

De liedjestrommel is een handig hulpmiddel om zowel taal als motoriek te stimuleren. Het is heel handig tijdens overgangsmomenten. Het bevordert de sfeer in de groep.

Ingezonden door Mieke Vandromme (Dienst voor onthaalouders Zorg Kortrijk) – 15 september 2021.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.