Creatief in het bos
Aanleiding

Als we met de kinderen in een naburig bos gaan, zijn ze steeds in de weer met takjes, grote takken, dennenappels, kastanjes, ...Het zijn allemaal schatten in hun ogen want hun zakken zijn vaak gevuld :)

Verloop

Laat de kinderen vrij rond lopen en exploreren in het bos.

Degene die grote takken hebben, nodig je uit om een kader te maken voor 'een schilderij'. "Hierboven zoek ik nog een hele lange tak, wie kan me helpen?"
Laat vervolgens het verzamelde materiaal een plek geven.

"Oh kijk hier, een put, die kunnen we vullen. Wat willen jullie er in gooien?" 

Als het na verloop van tijd wat stil valt, starten we met het lied te zingen van de heksensoep: Zeven heksen - Liedje Sesamstraat.

"Zeven heksen bij elkaar
maken een heel vreemd soepje klaar.
Ze dansen om de ketel, maar wat een pech,
eentje neemt een slok, Floep nou is ze weg!
Spinnenkop met spruitjes, knekel met kandij!
Die soep is nog niet goed, daar moet nog wat bij.
een verse regenworm!"

Een vreemd soepje waar er nog iets bij moet, de kinderen roeren met hun takken erin. Tijd om de soep te proeven...

Met de takken/ vingers kan er op vochtige plekken ook getekend worden, je kan hen uitdagen door het trekken van een lijn eens voor te doen.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Laat de kinderen helemaal vrij, eventjes enthousiast meespelen kan om hen te prikkelen kan maar benoem vooral wat je ziet...

Kinderen zijn nogal gek van de grootste takken en durven deze al eens afnemen van andere kinderen, hierin is een tussenkomst nodig.

Soms gaat het al eens mis en komt een tak onbedoeld terecht op een vriendje, dus dan is tussenkomst ook aangewezen... Kinderen leren hierdoor opnieuw hoe ze het best met elkaar kunnen omgaan. 

Ingezonden door Gerda Camerlinck (De Kinderkopjes Assenede) – 29 juni 2021.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.