Een instrument op bezoek
Aanleiding

Omdat we merkten dat kinderen steeds naar de radio keken om te zien van waar de muziek kwam, leek het ons fijn om hen ook eens echt te laten zien van waar muziek komt. Daarom vroegen we ouders en collega's om met hun muziekinstrument langs te komen en muziek te spelen voor de kinderen.

Verloop

Het verloop is erg afhankelijk van de inbreng van de muzikant-ouder of muzikant-kinderbegeleider.

Eerst was er een papa die met zijn contrabas kwam. Dit grote instrument en de vreemde man in het lokaal kwamen nogal indrukwekkend over bij onze baby's en peuters, waardoor hij voorstelde om het instrument neer te leggen en zo te laten ontdekken door de kinderen. Later zette hij de contrabas op zijn kant en liet kinderen in de kring zitten. Zo konden ze de trilling van het instrument voelen. Om te eindigen speelde hij enkele liedjes bij de kinderen.

Nadien kwamen er nog ouders langs:

  • een papa met zijn accordeon in een bijpassende tiroleroutfit,
  • een grootvader met Griekse roots die op zijn synthesizer enkele Griekse liedjes kwam spelen,
  • een kinderbegeleidster die met haar gitaar langskwam en de kinderen aan de snaren liet trekken of op de klankkast liet tokkelen,
  • een collega van de coördinatie die meer klassieke nummers kwam zingen in het lokaal,...

Elke keer opnieuw zag je de kinderen eerst verstommen en daarna tot ontdekking gaan.

Variaties

Bij het intromoment voor ouders stellen wij de vraag: welke talenten wil jij eventueel eens laten zien in het kinderdagverblijf? Op die manier proberen we telkens toch één of enkele ouders warm te maken om hun muzikale kunsten te tonen binnen het kinderdagverblijf.
Onlangs sprak een moeder me aan in de muziekschool wiens kinderen nog in het kinderdagverblijf gezeten hadden. Omdat zijzelf en haar kinderen zo'n fijne herinneringen hadden aan de muziek in het kinderdagverblijf, vroeg ze of haar zoontjes (nu 10 en 12 jaar) zelf ook eens iets muzikaal mochten brengen in het kinderdagverblijf. Toch fijn om horen?

Pedagogische en andere aandachtspunten

Zorg dat ouders weten dat ze welkom zijn in het kinderdagverblijf. Bekijk samen met hen wat ze zien zitten en wat niet.

Ingezonden door Charlotte Haentjens (KDV Patjoepelke - Stad Lokeren) – 16 augustus 2021.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.