Kijk, een computer
Aanleiding

Vaak staan er kinderen te kijken als we bezig zijn met in- en uitschrijven aan de computer, of als iemand van de begeleiding even iets gaat printen.

Verloop

Zet (oud) elektronica-materiaal op een lage tafel, waar de kinderen aan kunnen.

Kijk hoe de kinderen dit ontdekken en speel daar op in. 'Zie je wat hier is, Jules?'. Benoem wat ze doen en geef zo woorden aan hun ervaring. 'Je bent op de toetsen aan het drukken, Marieke, hoor je dat geluid?'

Je kan ook de link met thuis leggen. 'Heeft je mama of papa ook zo een computer, Edo?'

Doordat de kinderen op hun eigen tempo kunnen ontdekken, bleven ze een hele tijd geboeid door het materiaal. 

Variaties

Je kan hier heel veel variatie inbrengen. Afhankelijk van het materiaal dat je binnenbrengt, ontstaan andere speel- en spreekkansen.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Begeleid deze activiteit als je met peuters werkt. Oudere kinderen kunnen in een speelhoek zelf het materiaal ontdekken.

Ingezonden door Cindy Van Kampen (AG Kinderopvang Antwerpen) – 10 juni 2021.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.