Zelf brood bakken
Locatie
Aan tafel
Materiaal
Bloem | Water
Aanleiding

Tijdens het spelen met klei hoor ik hoe de kinderen 'brood' bakken. Ik vind het een leuk idee om hier op in te spelen en voorzie de dag daarna materiaal om zelf brood te bakken.

Verloop

'Wie heeft zelf al eens brood gebakken?' Luister naar wat de kinderen vertellen en ga met hen in ' gesprek. 'Tof dat je dat vertelt, Luana. Weet je ook wat je daarvoor nodig hebt?'

Haal de verschillende ingredienten uit en bekijk ze met de kinderen. 'Wie wil graag meedoen?' Geef elk kind een eigen mengkom, zo kunnen ze allemaal zelf mee kneden.

Doe de ingredienten in de kom. En kneden maar. 'Dat voelt raar he, Titus, je durft precies niet zo goed aan het deeg te komen'. Moedig de kinderen aan om het zelf te proberen. 

Na heel wat kneedwerk kunnen de broodjes in de oven. 'Maak er maar een bol van, zo kan die goed bakken'. 

De kinderen waren zo trots achteraf, dat was heel leuk om te zien. Sommigen gingen al meteen proeven en anderen gingen hun broodje altijd sparen..

Pedagogische en andere aandachtspunten

De ingredienten kan je best goed afwegen, het is handig om dat op voorhand te doen. Voorzie dan bvb een maat (een plastiek beker) die helemaal vol bloem wordt gedaan. Voor jonge kinderen is dat handiger dan een weegschaal.

Ingezonden door VVSG Steunpunt Kinderopvang – 9 november 2020.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.