Bloemensoep
Aanleiding

Wanneer ik kook, willen de kinderen graag helpen. Ze maken soms eens hun eigen potje klaar. Hier krijgen ze nooit genoeg van. Daarom laat ik hen ook buiten aan de slag gaan met bloemensoep!

Verloop

Vul samen met de kinderen een bakje, emmer of beker met water.
Ga met hen op zoek naar bloemen en andere natuurlijke materialen. Als je geen tuin hebt, kan je dit verzamelen tijdens een wandeling.
Laat de kinderen hun eigen bloemensoep maken en kiezen welke natuurelementen ze hiervoor gebruiken. "Oh, Brenda, kook jij graag met je handen?" "En jij roert liever met een tak, ook leuk gevonden, Kasia'"
"Zie je hoe het water van kleur verandert, Marwan? Dat is door de bloemen."

Variaties

Je kan gebruik maken van echt keukenmateriaal (houten lepels, pannen, garde, vergiet, lepels). Zo leren de kinderen ook deze nieuwe materialen kennen en lijkt het maken van de bloemensoep nog echter.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Hou steeds toezicht welke bloemen of kruiden er gebruikt worden, zorg dat er geen giftige bij zijn.

Trefwoorden
Imitatie | Onderzoeken
Ingezonden door Van der Jeugt Roxanne – 25 juni 2020.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.