Kleurrijke voel-slingers
Aanleiding

Baby's kennen al snel het speelgoed zoals rammelaars, ballen en blokken. Door hen eens blikken dekseltjes te geven, zag ik hoe blij ze reageerden op de kleuren, geluiden en de textuur ervan.

Verloop

Verzamel allerlei kosteloos materiaal zoals krulspelden, rietjes, dopjes van flessen, plastieken deksels, kurk, stuiterbal, knopen, leeg citroenflesje, andere kleine potjes,......
Boor overal een gaatje in. Je merkt snel welke gaatjes veilig zijn en welke niet: sommige plastieken potjes barsten en zijn dus onveilig. Ook metalen dekseltjes en belletjes kunnen verroesten. Die zijn geschikt voor binnen.
Reig dit alles op een plastieken wasdraad met een nylon kern (geen metaal in de draad). Zorg voor variatie in de materialen. Zorg ook voor speling zodat de spullen op en neer kunnen schuiven.
Hang dit bovenaan en onderaan stevig vast aan bijvoorbeeld de afsluiting van je buitenruimte met spanbandjes. Die kan je dan gewoon doorknippen en de slinger kan gewassen en ontsmet worden indien nodig. Als buiten hangen is dat wel aangewezen. 
Baby's kunnen ernaast gezet/gelegd worden en ermee spelen, een grotere baby zal ernaartoe kruipen en zich optrekken om ermee te spelen.

Variaties

Je kan telkens opnieuw nieuwe slingers maken.
Ik maakte ook slingers met alleen maar kurk en rietjes, of ook enkel rietjes, dat vinden de kinderen fijn.
Je kan eens een belletje verstoppen tussen 2 potjes, of een knoopje als een soort rem gebruiken, 
Door de kinderen te observeren, kan je inspelen op wat ze leuk vinden.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Waak erover dat je de slingers regelmatig zelf eens bekijkt en controleert op sleet of schade. Ze moeten altijd strak opgespannen zijn. Observeer de baby's goed. Het is opvallend dat ze niet geneigd zijn om eraan te likken of het in hun mond te steken, Ze voelen en kijken en luisteren en proberen te schuiven enz.....

Ingezonden door Marijke Buysse – 22 april 2020.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.