Opruimen wordt kinderspel
Aanleiding

Na een zelfevaluatie met behulp van MemoQ komen we tot de vaststelling dat weinig peuters het opruimmoment leuk vinden. Ze spelen liever verder of lopen gewoon weg. We zochten een manier om ook van opruimen een leuke activiteit te maken.

Verloop

Zet een opruimlied op. Wek de interesse van de kinderen door zelf mee te zingen. ‘Ik heb een lied opgezet. Kunnen jullie dat horen?’ Vertel de kinderen dat het tijd is om op te ruimen en begin het lied mee te zingen. ‘Hop, hop hop wij ruimen alles op.’ Stimuleer de kinderen door te benoemen wat je ziet. ‘Hanne-lore, wat heb je die poppen mooi in de poppenhoek verzameld! Weet je nog waar we de auto’s opbergen? Goed zo, doe ze maar in de autohoek!’ Stuur bij waar nodig. ‘Guiseppe, goed dat je de ballen van de tafel gooit zodat we straks kunnen eten. Zullen we de ballen meteen in de speelgoedbak laten rollen zodat ze niet in het rond vliegen?’

Pedagogische en andere aandachtspunten

Kinderen weten graag welke activiteiten ze wanneer zullen doen. Dit geeft hen een veilig gevoel. Met andere woorden: maak de dag voorspelbaar voor de kinderen. Muziek kan jou hierbij helpen. Gebruik bijvoorbeeld steeds hetzelfde opruimlied wanneer het opruimmoment start. Doe dit ook voor een eetmoment, slaapmoment... 

Ingezonden door Sofie Ketel – 9 september 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.