Ik observeerde hoe Tuur en Lena met een gezelschapspel aan de slag waren. Ze spraken hun eigen regels af, die doorheen het spel veranderden.
Ik vond het leuk om hen zo bezig te zien, ze gingen er helemaal in op. Toen ze terug opruimden, besloot ik hen wat extra te stimuleren.
Haal een speldoos met veel materiaal uit de kast. Die vind je wellicht eerder bij de gezelschapspelen voor de kinderen van de lagere school.
'Kijk, misschien vinden jullie deze ook leuk'.
Observeer wat er ermee doen. Laat hen zelf de spelregels afspreken.
Speel mee als je gevraagd wordt om mee te spelen. 'Wat moet ik doen als ik aan de beurt ben?'. Speel in op hun regels en kijk wat er gebeurt.
In de meeste speelinitiatieven zijn de gezelschapspelen per leeftijd geordend. Dat kan nuttig zijn. Maar... het is net door de kinderen een nieuw spel te geven, dat niet voor hen is bedoeld, dat je hen stimuleert om creatief te zijn.