Snoezelhoepels
Leeftijd
Baby's
Aanleiding

Tijdens hun eerste levensjaar verkennen baby’s de wereld rondom hen vooral met hun zintuigen. Activiteiten waarbij ze kunnen kijken, voelen, luisteren, proeven en ruiken vinden ze reuzefijn. Hierdoor kwam ik op een idee.

Verloop

Ga op zoek naar enkele hoepels of oude fietswielen: in de kringloopwinkel, de fietswinkel of bij enkele ouders. Verzamel slingers en linten in verschillende kleuren en materialen: glitterfolie, pluimen, lint, crêpepapier… Versier samen met enkele peuters de hoepels met de linten. ‘Rosie, vind jij dat glinsterlint het leukst? Kom, ik zal je helpen om het lint aan de hoepel vast te maken.’

Hang de hoepels boven het hoofd van de baby's door deze vast te houden of met touwtjes vast te maken aan het plafond. Volg het tempo van de baby's zodat ze niet schrikken. Benoem wat je doet. 'Jules, zie je ook al die slingers? Wat mooi hé?'  Wacht af hoe de kinderen reageren. ‘Goed zo, Ridoan. Voel maar aan de pluimpjes. Kriebelt dat?’ Geef kinderen een veilig gevoel zodat ze zelf op ontdekking durven gaan. ‘Kiekeboe, Maartje! Kijk, ik zit ook tussen de slingers!’

Variaties
  • Leg de baby op zijn of haar buik in het midden van de hoepel en kijk wat er gebeurt.
  • Leg de baby op zijn of haar buik en leg de hoepel wat verder af. Zo stimuleer je de baby om zich voort te bewegen zodat hij de slingers kan aanraken.
  • Hang de hoepels op veilige hoogte boven het park. Zo heb je een zelfgemaakte mobile.
  • Zorg voor extra speelimpulsen door de hoepels te draaien, op - en neer te bewegen...
Pedagogische en andere aandachtspunten
  • Deze activiteit kan voor sommige baby's iets te spannend worden. Volg daarom het tempo van de baby en wacht af hoe hij of zij reageert.
  • Bouw indien nodig deze activiteit geleidelijk aan op door de baby's eerst de slingers te laten verkennen wanneer de hoepels op de grond liggen.
Ingezonden door Devarrewaere Fien – 7 november 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.