Hoe ruikt het?
Aanleiding

Liva kwam uit de tuin met een stukje van de lavendelplant in haar hand, ze vertelde hoe lekker het ruikt. 

Verloop

'Ja, dat ruikt lekker, Liva, mmm'  

Haal er wat lege bokalen bij. 'Misschien kunnen we dat in een potje doen, om de geur te bewaren?'. 

Stimuleer de kinderen om verder naar geuren op zoek te gaan. 'Welke planten zouden nog lekker ruiken'. Speel in op wat de kinderen vertellen. 'Oh, jij hebt thuis een plant met munt, Simen. Breng je daar wat blaadjes van mee voor in een geurpot?' 

Er waren ook enkele begeleiders die lekker ruikende planten meebrachten van thuis, om onze collectie aan te vullen.

De geurpotten die we maakten, bleven nog een tijdje op de vensterbank staan. Ik zag hoe de kinderen af en toe gingen ruiken en ze dan voorzichtig weer dicht deden. 

Speelgebieden
Ervaringsgebied
Exploreren van de fysische wereld
Speelschema
Onderzoeken en transformeren
Trefwoorden
Duurzaamheid
Ingezonden door Ina Verbraeken (Karel de Grote hogeschool Antwerpen) – 16 juni 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.