Wasmachine op volle toeren
Aanleiding

Onze peuters helpen me graag bij het vullen van de wasmachine. Sommigen blijven met verwondering voor het vensterdeurtje zitten om te kijken hoe de was ronddraait wanneer de wasmachine aanstaat.

Verloop

Neem een kartonnen doos en maak er een wasmachine van. Gebruik hiervoor verf, knopen… Verzamel kousen, handdoeken, slabbetjes... ‘Wat is mijn wasmand zwaar door al die vuile was! Zullen we eens kijken wat er allemaal in zit?’ Neem een kous en wek de interesse van de kinderen. Breng er eventueel wat humor in. ‘Brrr, wat ruikt deze kous vies! Zou er iemand wat kaas tussen zijn tenen hebben? Tijd om ze proper te maken. Goed zo, Arthur. Doe het deurtje van de wasmachine maar open.’

Stimuleer de fantasie door zelf te imiteren. ‘Ik zie dat jullie al veel was in de wasmachine deden. Goed zo, Jakke. Druk maar op de startknop! Piep, brrrrooem brooooem. Ik hoor de wasmachine al draaien, jullie ook?’

Laat kinderen zoveel mogelijk zelf op ontdekking gaan. ‘Ik zie dat jij liever de was in en uit de wasmachine doet, Arthur. Geen probleem, speel maar lekker verder!'

Variaties
  • Is de doos groot genoeg? Dan kan je de kinderen er ook zelf laten in kruipen. ‘Jakke, jij zit zelf al in de wasmachine. Ik zie enkel je hoofd nog door het vensterdeurtje. Wat grappig!’
  • Jonge kinderen helpen graag bij huishoudelijke taken. Je kan hen ook gewoon laten helpen bij het vullen van de echte wasmachine.
  • Neemt de interesse af? Dan kan je Was ophangen’ doen als vervolgactiviteit of kan je samen met de kinderen de was sorteren.
Pedagogische en andere aandachtspunten

Laat kinderen nooit alleen bij een echte wasmachine zodat ze er niet ongezien in kunnen kruipen.

Ingezonden door Inke – 3 december 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.