Puzzelvoelmat
Aanleiding

Ik zie hoe de kinderen verschillende texturen spannend vinden om aan te voelen. Sommigen zijn zelfs wat bang van gras aan hun voeten. 

Verloop

Beplak verschillende puzzelstukken met verschillende materialen zoals bubbelplastic, kunstgras, watten,...
Laat nu de kinderen met hun handen voelen aan de materialen. "Wat vind je hiervan, Noa? Zacht he? Dat zijn watten. En dit, Saartje, wat denk je dat dit is?"
Nodig de kinderen uit om zelf de puzzelstukken in elkaar te steken op de vloer.
Laat hen nu met de blote voeten erover lopen, spannend!

Variaties

Je kan het aantal en soort puzzelstukken blijven uitbreiden en variëren. Zo kan je elke keer een ander parcours samenstellen.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Kinderen die nog wat bang zijn, kan je uitnodigen om te voelen met één voetje. 
‚ÄčKinderen die nog niet vlot kunnen stappen, worden hierbij geholpen.

Ingezonden door Ruth Calmeyn (vzw Kinderdagverblijven Leuven) – 17 maart 2020.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.