Spijkerkunst
Aanleiding

Ik merkte hoe de kinderen geboeid zijn door de timmerdoos die tussen de gezelschapspelletjes zit. Dat wou ik graag versterken door eens met echte spijkers en hamers te werken. 

Verloop

Haal met de kinderen de hamers en spijkers uit. 'Hebben jullie al eens met een échte hamer gewerkt?' Ga met hen in gesprek en ontdek samen het materiaal. 

Ga rond het pallet zitten. 'Wat zouden we op het pallet kunnen vastmaken?'. Bied materiaal aan dat voor kinderen makkelijk is om vast te spijkeren. Laat hen experimenteren. 

'Je hebt de spijker goed vast, Miro. Probeer het maar'. Geef hen ruimte om het zelf te doen en help waar nodig. 'Je mag het vragen als ik kan helpen, Jean.'. 

Het was fijn om te zien hoe geconcentreerd de kinderen bezig waren. Sommigen heel voorzichtig, anderen hevig. Ze waren behoorlijk lang geboeid door het nieuwe materiaal. 

Pedagogische en andere aandachtspunten

Zorg voor een vaste plaats waar je het materiaal verzamelt als het niet in gebruik is, zodat er geen hamers en spijkers rondslingeren. Spreek dit vooraf met de kidneren af. 

Ingezonden door Kamp Zuid (Karel de Grote hogeschool Antwerpen) – 20 maart 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.