Naar de carwash
Aanleiding

Ik was aan het poetsen en zag Isham mijn borstel afpakken. Ik gaf hem een doekje, zodat hij kon meedoen. Het was heel leuk, dus besloot ik hierop verder te bouwen met een echte poets-activiteit. 

Ik nam de bak auto's waarmee we de dag ervoor in de zandbak hadden gespeeld. 

Verloop

'Zullen we de speelgoedauto's ook wassen?'

Zet wat plastiek teiltjes of bakken met water klaar. Dat kan je samen met de kinderen doen. 'Oh, Rowin, ik zie dat jij de kraan graag open en dicht draait, doe jij maar water in de bak'.

Stimuleer de kinderen om op ontdekking te gaan. 'Oh, die auto is bijna proper. Waar zie je nog wat zand?'. De kinderen vinden het heerlijk om met het water en de zeep bezig te zijn, je kan hen op hun eigen tempo laten ontdekken hoe de auto's terug proper worden. 

'Kijk, de spons neemt het water op. Je kan die uitwringen, hé Ruben?'. Speel in op wat je ziet en ga met de kinderen in interactie. 'Dat is precies een douche voor de auto'

Ik heb ze een tijdje zo laten experimenteren. Daarna gingen we over naar het afdrogen van de auto's. 

Variaties

Gebruik ook ander materiaal om te wassen, bijvoorbeeld doekjes, penselen, een plantenspuit, tandenborstels. Elk materiaal heeft een ander effect in combinatie met water en zeep.  

Naast auto's zijn ook de tafels of stoelen, de fietsjes, de poppen, ... wel eens vuil. Je kan die allemaal wassen samen met de kinderen. 

Ingezonden door Rani Asselberghs (Karel de Grote hogeschool Antwerpen) – 10 april 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.