Winterse bloemstukjes
Aanleiding

In onze opvang is natuurbeleving heel belangrijk. Ook in de winter willen we kinderen zoveel mogelijk in contact laten komen met de natuur.

Verloop

Geef aan elk kind een oase-blok. Om gemakkelijk te werken stop je de oase best in een houder. Dit kan bijvoorbeeld een botervlootje zijn. Verspreid de natuurlijke materialen over de tafel. Zorg ervoor dat de kinderen zelf het materiaal kunnen nemen. ‘Kijk, ik neem een tak en stop het in de oase. Wie wil ook eens proberen?’

Laat de kinderen zoveel mogelijk vrij in de manier waarop ze hun oase vullen met de natuurlijke materialen. Laat hen zelf kiezen welke materialen ze gebruiken. ‘Prikken de naalden van de dennentak wat teveel, Anima? Neem maar een andere tak als je dat liever wil’. Stimuleer een positief zelfbeeld door complimentjes te geven. ‘Waaw, Lucien. Wat heb jij al een mooi bloemstuk gemaakt. Knap!’

Variaties

Meer tijd? Dan kan je deze activiteit in drie fases uitvoeren:

  • Geef aan elk kind een botervlootje. Laat hen hun eigen ‘bloempot’ maken door het botervlootje te verven, te beplakken met crèpe-papier…
  • Ga samen met de kinderen naar buiten en verzamel takjes, bladeren, kastanjes
  • Maak tenslotte het winterbloemstuk door hen de takken en oase aan te bieden.
Pedagogische en andere aandachtspunten
  • Deze speelactiviteit biedt veel mogelijkheden om aan taalstimulering te doen. Benoem zoveel mogelijk de materialen die je gebruikt, wat de kinderen doen en hoe ze reageren.
  • Houd voldoende toezicht zodat kinderen de takken niet in elkaars ogen prikken met de takken.
Ingezonden door An Pede (Stad Gent) – 17 oktober 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.