Konijn gaat slapen
Aanleiding

Sommige kinderen in onze groep hebben het moeilijk om naar bed te gaan of de slaap te vatten. We zochten een ritueel om hen op een leuke manier voor te bereiden op het slaapmoment.

Verloop

Ga samen met de kinderen op een rustige plek of in de slaapkamer zitten. 'Klein Konijn moet gaan slapen. Zullen we hem samen helpen?' Elke bladzijde is een stap in zijn slaapritueel en de kinderen worden uitgenodigd om actief mee te helpen Klein Konijn naar bed te brengen. 'Klein Konijn kan toveren. Klap eens in jullie handen...'  Maak dit vertelmoment interactief en vraag de kinderen wat ze zien. 'Goed zo, Yiram! Klein Konijn heeft zijn pyjama aan. Wat staat er op zijn pyjama?' Betrek de kinderen in het verhaal. 'Hannah, wil jij Klein Konijn helpen en zijn dekentje over hem leggen?' Zorg voor een warme afsluiter. 'Ik denk dat het ook voor ons tijd is om naar bed te gaan. Achter wiens oortjes moet ik eens kriebelen?'

Variaties
  • Je kan het vertelmoment extra aantrekkelijk maken door gebruik te maken van levensechte materialen: een knuffelkonijn, een deken, pyjama, ... Zo kunnen de kinderen de stappen van Klein Konijn ook echt zelf uitvoeren.
  • Je kan de kinderen elkaar laten helpen om naar bed te gaan: elkaar indekken, elkaar achter de oortjes kriebelen, een zoen geven... Zo maak je van het slaapmoment een leuke activiteit.
Pedagogische en andere aandachtspunten
  • Jonge kinderen verliezen gemakkelijk hun aandacht. Maak daarom elk vertelmoment interactief door kinderen vragen te stellen, dingen te laten aantonen in het boek...
  • Stimuleer taal door samen met de kinderen dingen te benoemen en door hen het verhaal te laten meevertellen.
Bron
Boekje : nog even achter mijn oortjes kriebelen ( Bjorn Muhle)
Trefwoorden
Rituelen
Ingezonden door Charissa (CVO TSM Mechelen) – 26 april 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.