Rekkerbord
Locatie
Aan tafel
Aanleiding

Tijdens het voorleesmoment trekt Pauline steeds de elastiek uit mijn haren wanneer ze op mijn schoot zit. Het liefst van al rekt ze deze in en uit met haar beide handen, schuift ze deze over mijn handen, schoenen, oren, ... Pauline heeft een licht motorische beperking. Om haar fijne motoriek te stimuleren vinden we het belangrijk zoveel mogelijk in te spelen op dingen die zij leuk vindt.

Verloop

Verzamel verschillende soorten elastieken in diverse kleuren. Bevestig spijkers - liefst in rijtjes - op een houten plank. ‘Dat heb je goed gezien, Pauline. Hier liggen een heleboel elastiekjes! Wat gaan we hier mee doen?’ Geef kinderen tijd om het materiaal eerst zelf te verkennen. ‘Wow, Pauline. Ik zie dat je al wat elastieken rond de spijkers hebt gehangen. En wat een mooie kleuren heb jij gekozen!’ Help waar nodig maar geef hen de kans om zoveel mogelijk zelf te doen. ‘Oh, is de groene elastiek wat te strak om over drie spijkers te hangen? Zal ik hem even vasthouden zodat jij hem over de andere spijker kan trekken? Ja, goed zo!’

Variaties

Voeg sjablonen toe zodat kinderen de vormen kunnen namaken indien ze hier interesse voor tonen.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Veiligheid eerst. Zorg ervoor dat de spijkers zeer goed bevestigd zijn en niet los kunnen raken.
Verhoogd toezicht is bij deze speelactiviteit daarom zeer belangrijk.

Ingezonden door Wouter Olivier – 21 januari 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.