Waterwandelpad
Aanleiding

Tijdens het buitenspelen op een warme dag deed de ene na de andere peuter zijn schoenen uit om met de blote voeten in het gras te spelen. Eén van de kinderbegeleidsters kwam hierdoor op het idee om een verfrissende blotevoetenactiviteit te doen

Verloop

Verzamel enkele emmers, teiltjes en plastieken bakken. Betrek de kinderen van bij het begin door hen samen met jou de teiltjes te laten vullen met water. ‘Ghudrun, help jij me even met het water in de bakken te gieten?’ Wacht af en laat de kinderen zoveel mogelijk zelf op ontdekking gaan. ‘Ik zie je lachen, Sofie. Voelt dat een beetje koud aan je voeten?’ Geef speelimpulsen om de activiteit nog leuker te maken. ‘Opgelet iedereen: de trein gaat vertrekken! Wie komt achter mij aan en gaat mee op de watertrein? Tjoeketuutuut!’ Laat kinderen vrij in de manier waarop ze met het materiaal spelen. 'Luca, ik zie dat je jouw pop aan het wassen bent in deze emmer. Zal ik hem iets verderop plaatsen zodat je rustig verder kan doen?' 

Variaties
  • Zodra de interesse van de kinderen afneemt, kan je de teiltjes met water in een cirkel zetten. Zo kunnen ze nog meer met elkaar in interactie gaan.
  • Maak de speelactiviteit extra uitdagend door natuurlijke materialen aan de bakken toe te voegen, bijv. gras, zand, modder...
Pedagogische en andere aandachtspunten
  • Bewaak dat de emmers en teiltjes geen scherpe hoeken of kantjes hebben waaraan de kinderen zich kunnen verwonden.
  • Zorg ervoor dat de teiltjes en emmers niet té hoog zijn zodat de kinderen er nog veilig in - en uit kunnen stappen.
Ingezonden door Delrue Tessa – 9 mei 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
v. 71  Login
1
2
3
4
5
6