Waterpiñata
Aanleiding

Een kind vertelde dat zij tijdens het weekend op een verjaardagsfeestje was geweest. 'Daar was een versierde olifant en toen die kapot ging, kwam daar heel veel snoep uit.'

De kinderen werden nieuwsgierig. Het was warm, dus ik wilde iets doen met water. 

Verloop

Laat de kinderen eerst hun prikstok maken en versieren. Leg kartonnen buizen klaar. 'Wie wil mee de tandenstokers halen?' 

Laat de kinderen enkele tandenstokers in het uiteinde van de kartonnen buis prikken. Of geef hen plakband om die eraan vast te maken. Met wat gekleurd papier, stiften en ander knutselmateriaal konden de kinderen kiezen hoe ze hun prikstok gingen versieren. 'Oh, daar plakt al veel op, Thorben'

Dan is het tijd om de ballonnen te vullen met water. 'Dat is spannend hé'. Dit zorgde al voor heel wat waterpret bij onze buitenkraan. 

Hang de ballonnen op aan de wasdraad of aan een lange tak van een boom. Kies een hoogte die voor de kinderen nét uitdagend genoeg is.

'Lukt het, Sander? Probeer maar te mikken zodat de prikker de ballon kapot prikt.' Laat de kinderen experimenteren en help waar nodig. 'Oh, het water spat hard als de ballon ploft'. 

Enkele kinderen vonden het iets te spannend. 'Ellie, je mag zelf kiezen of je ook wil meedoen'

Variaties

Je kan de kinderen de (water)ballonnen ook laten vullen met, bijvoorbeeld met glitters, confetti, kleine snoepjes.

Ingezonden door Ellen Debodinance (vzw Limburgs Steunpunt Kinderopvang) – 5 juli 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
v. 71  Login
1
2
3
4
5
6