Buitenkriebels
Aanleiding

We spelen heel vaak buiten met de kinderen. Daar zijn ze dol op. Daarom zochten we manieren om onze buitenruimte extra uitdagend te maken zodat de kinderen nog meer op ontdekking konden gaan. 

Verloop

Observeer goed wat de kinderen leuk vinden en bespreek daarna met je team hoe je hier in de buitenruimte kan op inspelen. Op basis van onze observaties, voegden we volgende elementen toe aan onze groene zone: stapstenen in hout, een boomstronk, een berg, een hoepel met groen en touw. Heb ook aandacht voor het (natuurlijke) materiaal waar kinderen interesse in tonen en speel hierop in. “Waaw, wat een mooie dennenappel heb jij gevonden, Yasser. Ik zie dat Lina er ook al een heleboel heeft! Zullen we ze verzamelen? Wacht, ik neem even een grote doos.” Benoem wat je ziet. "Wat rol jij vlug van de berg, Marie! Wil je het ook eens proberen, Cughem? Rollen maar." Wees alert voor de signalen die kinderen geven. “Wil je graag op de boomstammen lopen maar durf je niet goed, Yasser? Wacht, ik pak even je hand vast. Dan doen we het samen.”

Pedagogische en andere aandachtspunten

Laat kinderen zelf ondernemen. Vind een balans tussen enerzijds stimulerend tussenkomen om het spel en de fantasie van kinderen te verrijken en uit te dagen en anderzijds kinderen zelf op ontdekking te laten gaan.

Ingezonden door Machteld Versweyveld (AG KOP KO Knuffel) – 10 juni 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
v. 71  Login
1
2
3
4
5
6