Flessencarwash
Aanleiding

Veel kinderen in onze opvang zijn dol op loopfietsjes. Ze zoeven in het rond en schateren het uit. Daarnaast tonen de kinderen ook een hoge betrokkenheid in Waardevolle Kosteloze Materialen (WKM). Daarom zochten we een manier om beide activiteiten te combineren en extra spannend te maken.

Verloop

Neem enkele flessen en vul ze met verf. Betrek de kinderen erbij. “Wie komt me helpen met het vullen van de flesjes? Goed zo Marlies, kies maar een kleurtje verf uit. Houd jij de fles even vast, Rafaël? Dan doe ik de verf er in.”

Hang elke fles met een touw aan een kartonnen buis of houten plank die je kan vasthouden zodat de kinderen erdoor kunnen fietsen. Lok interesse uit bij de kinderen. “Wiens loopfiets moet gewassen worden in de carwash? Is jouw fiets vuil, Joshua? Kom maar langs.” Speel in op de reacties van de kinderen. “Ik zie je lachen, Shaya. Vind je het grappig dat de flessen tegen Joshua’s hoofd botsen? Schuif maar aan in de rij als je het zelf eens wil proberen. Ik zie dat Marlies ook al staat te wachten”.

Variaties

Vul de flessen met water in plaats van verf. Doe kleine gaatjes in de flessen zodat het water er zachtjes uitdruppelt. 

Zet een emmer gevuld met water en schuim in de buurt en doe er wat sponsjes en doekjes in zodat kinderen hun fiets zelf kunnen wassen.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Deze activiteit kan spannend zijn voor sommige kinderen. Wees alert voor hun emoties, verwoord ze en speel er gepast op in. 

Trefwoorden
In beweging
Ingezonden door Kinderdagverblijf 't Schelpje - OCMW Blankenberge – 10 juni 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
v. 71  Login
1
2
3
4
5
6