Keukenmuziek
Aanleiding

Tijdens het eetmoment maken de kinderen graag kabaal door met hun bestek op hun borden en kommen te slaan. Onze stagiaire Pedagogie van het Jonge Kind kwam hierdoor op het idee om in de buitenruimte een zelfgemaakte muziekmuur te plaatsen.

Verloop

Neem een houten pallet en bevestig hieraan enkele kookpotten – en pannen. Leg enkele houten lepels en stokken in de buurt van de muziekmuur.

Een muziekmuur trekt de aandacht van veel kinderen. Laat hen daarom zoveel mogelijk zelf op ontdekking gaan en experimenteren. 'Owen, wat kan jij hard trommelen met jouw houten lepel op de kom. Ik zie dat je lacht. Vind je het leuk?’ Speel in op wat de kinderen met het materiaal doen. ‘Odile, ik zie dat je liever je stok doorheen de gaten schuift. Zullen we samen een dunner stokje zoeken?’ Heb oog voor alle kinderen. ‘Shelsey, maakt het getrommel wat teveel lawaai voor jou? Kom, we zoeken samen iets wat je wel fijn vindt om mee te spelen’

Variaties

Betrek enkele ouders om wat keukengerei bij elkaar te zoeken. Nodig hen uit om mee te helpen bij het maken van de muziekmuur indien ze dit wensen.

Daalt de interesse bij de kinderen? Laat de kinderen dan kennismaken met ritme en tempo. Vraag om het stil te maken en nodig hen vervolgens uit om heel hard en dan weer zacht, of traag en snel, op het keukengerei te slaan.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Wees alert voor kinderen die harde geluiden of lawaai te spannend vinden. Deze kinderen kunnen al snel overprikkeld en gestresseerd raken. Voorzie voor hen dus een andere activiteit of zorg ervoor dat het geluid zich geleidelijk aan opbouwt.

Ingezonden door Hannelore Myny - Kinderdagverblijf Bengelhof vzw – 31 juli 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
v. 71  Login
1
2
3
4
5
6