Spijkerspel
Aanleiding

Dagelijks zie ik de kinderen van onze opvang met blokken of ander speelgoed op de tafel slaan. Dan schateren ze het uit. Hoe meer lawaai, hoe beter. Ze spelen ook het liefst met echte voorwerpen zoals potten en pannen. Daarom ging ik op zoek naar een activiteit die beide zaken combineerde.

Verloop

Voorzie een groot stuk piepschuim. Neem de hamer er bij en trek de aandacht van de kinderen. 'Wat heb ik nu meegebracht? Ja, goed zo, Stien, een hamer!' Ontdek het materiaal samen met de kinderen die interesse tonen. 'Wie wil de hamer eens vasthouden? Dat weegt zwaar hé, Joshua? Laat je spieren maar eens zien.' 

Neem de spijkers erbij en leg ze op de tafel. Kijk wat de kinderen ermee doen. "Ja, goed zo Anabelle, duw de spijker maar in het piepschuim. Opgepast voor je vingers, Joshua. Doe maar rustig aan. Wie wil er eens met de hamer proberen? Ik zal het even voordoen: ik klop en ik klop, de spijker op de kop!" Laat de kinderen vrij in hoe ze met de materialen omspringen. "Ik zie dat je met de spijkers in het piepschuim krast, Anabelle. Dat ziet er leuk uit. Wat ben je aan het tekenen?" Bewaak de veiligheid. "Niet gooien met de spijkers, Stien. Die horen alleen op de tafel. Als je liever een gooispel speelt, ga dan gerust eens langs de ballenhoek."

Pedagogische en andere aandachtspunten

Doe deze activiteit in kleine groepjes en houd voortdurend toezicht. Laat de kinderen nooit alleen. Tel vooraf hoeveel spijkers je aanbiedt en zorg dat alle spijkers na de activiteit terug verzameld worden op een veilige plek buiten het bereik van de kinderen.

 

Ingezonden door Janne Seynaeve (Kinderdagverblijf Wieltjeshove Menen) – 8 juni 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
v. 71  Login
1
2
3
4
5
6