Het voelbord in onze binnenruimte kent een groot succes. De kinderen zijn er dol op. We besloten om een stapje verder te gaan en hun zintuigen te prikkelen in de buitenruimte.
Vul samen met de kinderen enkele kartonnen dozen met natuurlijke materialen. 'Wat heb je in de doos gegooid, Pierrot?' 'Voelt dat hard aan, Marie?' Plaats de dozen samen met de kinderen op een rij. 'Ik zie dat je graag je vingers door de steentjes beweegt, Luna. Zullen we samen eens met onze voeten in de doos stappen?' Wees alert voor kinderen die deze activiteit wat te spannend vinden. 'Pierrot, wat voel je? Kriebelen de grassprietjes wat aan je voeten?' 'Hoor eens, Marie. Wat maken die steentjes een leuk geluid'
Plaats de dozen niet op een rij, maar in een cirkel. Zo kunnen de kinderen elkaar zien en kan dit een andere dynamiek veroorzaken.
Vervang de materialen in de dozen zodra de interesse afneemt. Kies voor materialen die aansluiten bij de leefwereld van de kinderen.
Sommige kinderen houden niet van prikkels aan hun voeten. Wees alert voor kinderen die deze activiteit te spannend vinden of begeleid hen door samen op het blotevoetenpad te lopen.
Kies voor materialen die de leefwereld van kinderen verrijken en tegelijkertijd veilig zijn zodat ze zich niet bezeren. Houd voldoende toezicht tijdens deze activiteit.