Blotevoetenpad
Aanleiding

Het voelbord in onze binnenruimte kent een groot succes. De kinderen zijn er dol op. We besloten om een stapje verder te gaan en hun zintuigen te prikkelen in de buitenruimte.

Verloop

Vul samen met de kinderen enkele kartonnen dozen met natuurlijke materialen. 'Wat heb je in de doos gegooid, Pierrot?' 'Voelt dat hard aan, Marie?' Plaats de dozen samen met de kinderen op een rij. 'Ik zie dat je graag je vingers door de steentjes beweegt, Luna. Zullen we samen eens met onze voeten in de doos stappen?' Wees alert voor kinderen die deze activiteit wat te spannend vinden. 'Pierrot, wat voel je? Kriebelen de grassprietjes wat aan je voeten?' 'Hoor eens, Marie. Wat maken die steentjes een leuk geluid'

Variaties

Plaats de dozen niet op een rij, maar in een cirkel. Zo kunnen de kinderen elkaar zien en kan dit een andere dynamiek veroorzaken.

Vervang de materialen in de dozen zodra de interesse afneemt. Kies voor materialen die aansluiten bij de leefwereld van de kinderen.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Sommige kinderen houden niet van prikkels aan hun voeten. Wees alert voor kinderen die deze activiteit te spannend vinden of begeleid hen door samen op het blotevoetenpad te lopen.

Kies voor materialen die de leefwereld van kinderen verrijken en tegelijkertijd veilig zijn zodat ze zich niet bezeren. Houd voldoende toezicht tijdens deze activiteit.

 

Ingezonden door Silke Van Win – 24 augustus 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.