Ben je bang?
Aanleiding

Tijdens het knutselen vertelde Anas dat hij de voorbije nacht bang was geweest van een spook in zijn kamer. Josh ging hier op in en vertelden dat hij ook al eens bang was van een monster onder zijn bed. Ik wou daar graag op inspelen door aan de slag te gaan met hun verhalen. 

Verloop

Ga verder met de kinderen in gesprek. 'Hoe ziet dat monster er dan uit?' Luister naar hun verhalen. 

'Misschien kunnen we namaken waar jullie bang voor zijn?' Laat de kinderen denken hoe ze hun monster of spook zouden kunnen maken. 'Welk kleur past er het best bij, Isha?'. 

Reik hen verschillende materialen aan en laat hen vrij kiezen hoe ze het vormgeven. 

Op die manier ontstonden er heel wat verschillende monsters, spoken en heksen. De kinderen vertelden aan elkaar waar zijn bang van zijn. 

Pedagogische en andere aandachtspunten

Door samen met de kinderen in beeld te brengen waar ze bang voor zijn, kan je in gesprek gaan. Je kan het monster of het spook samen een naam en vertellen hoe die is. Op die manier kunnen kinderen hier woorden en een beeld aan geven, waardoor ze misschien minder bang zijn. 

Trefwoorden
Diversiteit
Ingezonden door Ellen Debodinance (vzw Limburgs Steunpunt Kinderopvang) – 1 december 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.