‘Uitstekende’ boterham
Locatie
Aan tafel
Aanleiding

Tijdens een woensdagnamiddag waren er een aantal kinderen die hun boterhammen niet wilden opeten. Ze hadden geen zin of lustten hun beleg niet. Ik stelde voor om de woensdag samen gekke boterhammen te maken. 

Verloop

Leg het materiaal klaar op de tafel.

Laat de kinderen eerst zelf een boterham smeren. Dat is al een hele belevenis, ze kunnen dit niet zo vaak zelf doen. Help waar nodig, maar laat de kinderen zelf ontdekken hoe het werkt.

Haal daarna de uitsteekvormen boven. Kijk, weten jullie hoe dit gaat? Wie heeft dat al eens gebruikt? Toon hoe je het beleg kan zien als je een vorm in de boterham maakt.

Daarna gaan de kinderen aan de slag om elk een boterham te maken. Laat hen kennismaken met het broodbeleg. Dit is hummus, heb je dat al eens geproefd? 

Samen eten achteraf is gezellig, en dat smaakt zoveel beter als je de boterham zelf gemaakt hebt.

De restjes boterham, beleg en groenten kan je met prikkers nog omtoveren tot speciale hapjes. 

Speelgebieden
Koken
Ervaringsgebieden
Creatieve expressievormen
Kleine motoriek
Speelschema
Insluiten
Bron
Libelle Lekker
Ingezonden door Ellen Debodinance (vzw Limburgs Steunpunt Kinderopvang) – 18 juni 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.