De pizzadozen van ons etentje gisteren liggen bij het oud papier. Omdat de kinderen graag verven en er steeds opnieuw om vragen, bedachten we deze activiteit met de dozen in plaats van ze weg te gooien.
Vouw de pizzadoos zoals op de foto en maak vast met wat tape of hotglue. Zet een potje verf klaar met penseel.
“Wie heeft er zin om te schilderen als een echte kunstenaar?” Maak de kinderen warm voor deze activiteit door te demonstreren hoe je ‘staand’ kan schilderen. “Kijk eens hier, ik maak een echt schilderij.”
Stimuleer de kinderen om zelf hun schort aan te doen. 'Wow, jij gaat nogal heen en weer met die borstel, Lucas.' 'Welke kleur wil jij, Marwan?' Zodra de betrokkenheid afneemt, kan je wisselen met een ander kind.
De kinderen kunnen hun eigen kunstwerk maken en nadien kan je dit zo laten drogen. Laat hen vrij experimenteren. Het resultaat is minder belangrijk dan het plezier.
“Wat mooi Elias, is dit een beer? Ga je dit aan mama tonen vanavond?”
Lees een boekje voor over kunst of laat hen enkele beelden van schilders zien.
Laat de kinderen een hoedje opdoen, zo leven ze zich nog meer in in de rol van een kunstenaar.
Je kan beginnen met één kleur aan te bieden.
Wanneer je een kleur extra aanbiedt, merken kinderen al gauw dat er nieuwe kleuren ontstaan door te mengen.