Wat vis jij daar?
Aanleiding

Regelmatig komen kinderen met voorwerpen aangelopen en willen ze vertellen wat ze gevonden hebben. Tijd om te spelen met taal!

Verloop
  • Zoek prenten van fruit, dieren, voorwerpen,... en knip ze uit
  • Lamineer de prenten
  • Knip visjes uit in foam, kleef er een magneetje op
  • Niet de prenten vast op de achterkant van de vissen 
  • Bind een touwtje met magneet aan een stok

Leg een laken open in een ruimte waar er voldoende kinderen kunnen rond staan.

Leg de visjes met het prentje naar beneden op het laken. Laat de kinderen vissen met de hengel. Ontdek samen met hen wat er op de  achterkant van de vissen staat.

'Oh, wat zien we hier? Juist, Imke, allemaal visjes! Ze zwemmen allemaal in de grote vijver.'

Wie wil er mee vissen vangen?

'Wat heb jij daar gezien, Marwan? Ja, dat is een koekje op jouw vis! Wat zou er op de andere visjes staan? Ik ben benieuwd!'

Variaties

Als het vissen met de hengel wat moeilijk lukt, kan je de visjes in een doos stoppen en hen één voor één een visje laten nemen.
Misschien raden ze na enige tijd al wat er op zou staan...

Pedagogische en andere aandachtspunten

Voorzie eventueel een tweede hengel als er veel kinderen meespelen.

Ingezonden door Tiziana Bressanutti (Karel de Grote hogeschool Antwerpen) – 14 oktober 2020.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.