Schilderen op doek
Materiaal
Canvas | Penseel | Schort | Verf
Aanleiding

Elke keer als we de verf wordt uithalen, zijn de kinderen dol-enthousiast. Ook wanneer de muziek opstaat, maken ze er een feest van. Daarom wouden we muziek en verf eens combineren...

Verloop

Bereid je goed voor: leg een grote plastiek op de vloer en doe de kinderen een schort of oude t-shirt aan. Zet verf, penselen en een grote canvas klaar.

"Kijk eens wat ik heb meegebracht! Wat zou dit zijn? Juist ja, een schilderij! maar hier staat nog niets op, het is nog helemaal wit... Zullen we samen verven?"

"Welke kleur zie jij graag, Anton?"
Bied de kinderen verschillende potten verf aan. Je kan dit aanbieden met penselen, of je kan kiezen voor vingerverf.

Laat hen ervaren hoe het is om de verf op de canvas aan te brengen: sommigen doen dit heel voorzichtig, andere maken reeds grote bewegingen.

Wanneer het experimenteren wat stilvalt, kan je muziek aanzetten. "Kijk eens, mijn penseel kan dansen op de muziek!" Maak bewegingen met je penseel die passen bij de muziek: draaien, snel, traag, stipjes,...

Wanneer alles opgeruimd is en het schilderij klaar is, kan je dit ophangen in de opvang als een echt schilderij! Vergeet de naam van de knustenaars niet...

Pedagogische en andere aandachtspunten

Deze activiteit heeft goede begeleiding nodig. Best doe je dit met een klein groepje.

Ingezonden door Les 1001 Bêtises (Les 1001 bêtises - Jette) – 16 juni 2021.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.