We spelen accordeon
Materiaal
Accordeon
Aanleiding

We zien dat onze opvangkinderen erg genieten van de dagelijkse muziekmomenten. Kinderbegeleider Els besloot hier iets mee te doen en bracht haar accordeon mee.

Verloop

Wek de interesse van de kinderen. ‘Wat heeft Els nu meegebracht? Komen jullie eens kijken?’ Speel een liedje en zing mee. ‘Hansje Pansje Kevertje die klom eens op een hek…’. Kijk hoe de kinderen reageren en benoem wat je ziet. ‘Waaw, wat zing jij dat liedje goed mee, Jasper! Wie doet er nog mee?’ Laat de kinderen mee beslissen welke liedjes je speelt. Zo voelen ze zich ook meer betrokken tot de activiteit en zullen ze langer geboeid zijn. ‘Goed, welk liedje zal ik nu voor jullie spelen? Oké, zoals jullie willen: De kikkertjes, de kikkertjes zijn aardig om te zien…’

Variaties
  • Daalt de interesse van de kinderen? Verplaats je samen met de kinderen in de ruimte terwijl je muziek speelt. Dans met z'n allen of doe de polonaise. Zo stimuleer je de kinderen ook om meer te bewegen.
Pedagogische en andere aandachtspunten
  • Herhaling werkt en geeft een veilig gevoel aan kinderen. Daarom kan het een meerwaarde zijn om in je opvang dagelijks (bijv. 's ochtends) een kringmoment als ritueel te doen met muziek, dans of voorlezen.
  • Peuters raken snel hun aandacht kwijt en dat is ook niet erg. Dan lopen ze weg om iets anders te doen, kijken de andere kant uit of beginnen te huilen. Het is vooral belangrijk dat kinderen er plezier aan beleven en op verschillende mogelijkheden geprikkeld worden. Alleen dan worden ze gestimuleerd in hun ontwikkeling en hebben ze er ook echt iets aan. Verlies je aandacht dus niet aan kinderen die niet bij de groep willen blijven. Zij voelen zich op dat moment gewoon iets minder aangesproken. Laat hen daarom zelf kiezen wanneer ze willen weglopen om iets anders te doen. 
Ingezonden door Kirsten De Belder van Kinderdagverblijf Babybiebelbox – 13 november 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.