Op schattenjacht
Aanleiding

In onze groep zijn de verteltassen steevast een succes. Elke verteltas bevat een boek en allerlei attributen om het verhaal 'tot leven' te brengen. De verteltas van 'Nellie en Cezar op schattenjacht' wordt zo vaak gekozen door de kinderen, dat we onze presentatie en attributen graag willen uitbreiden.  

Verloop

Leg het boek en enkele attributen in een schatkist. 'Ga je eens piepen Alexander?' 'Kijk nu, Cis heeft een gekke hoed op zijn hoofd. Wie weet van wie die hoed is? Ja, klopt, van een piraat!' Laat de kinderen de beschikbare materialen op hun eigen tempo ontdekken. Observeer de kinderen en pas de beschikbare attributen aan waar nodig.

'Oh, Malik heeft het boek gevonden. Neen Renske, het boek niet afnemen, je kan perfect mee kijken.' Wacht tot één van de kinderen jou het boek aanreikt voordat je begint te vertellen aan de hand van het boek. 'Waar wijst Damla naar? Klopt Noam, dat is een palmboom. Wie heeft dat al eens gezien?'  'Alexander, ik zie dat jij het boek wil scheuren. Dat wil ik liever niet. Kom, we gaan samen papier halen dat je wel mag scheuren.'

Pedagogische en andere aandachtspunten

Plaats een gepast aantal attributen in de schatkist. Te weinig variatie kan leiden tot een gebrek aan interesse, te veel tot keuzestress en ongericht handelen.  

Verlies je niet in je eigen enthousiasme rond het boek en/of de attributen. Laat je leiden door de interesses van de kinderen en dan zullen je toevoegingen tot een grotere betrokkenheid leiden.

Ingezonden door KDV Brabbel (AG Kinderopvang Antwerpen) – 20 maart 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
v. 71  Login
1
2
3
4
5
6