Verfvoeten
Materiaal
Verf | Vlak karton
Aanleiding

De peuters vinden het fijn om met hun handen in de verf te ploeteren. Ze wrijven er op los en kijken vol verwondering naar hun kleurrijke handen.

Verloop

Leg een groot stuk karton op de vloer. Doe er wat drupjes verf op in diverse kleuren. Nodig de kinderen uit om hun schoenen uit te doen. Vraag hen om bij jou op het karton te komen staan. ‘Waaw, kijk eens wat een leuk voetspoor Lucas al gemaakt heeft door met zijn voeten in de verfdruppel te stappen’. Maak de kinderen warm om mee te doen. ‘Wie wil er ook een beetje verf aan zijn tenen? Goed zo, Mira. Kies maar een kleur en loop er maar doorheen met je blote voeten’ Enkele kinderen zullen al snel zelf op ontdekking gaan. ‘Marie, wat heb jij mooie kleuren getoverd door met je voeten in de verf te lopen! Anderen hebben soms wat meer tijd nodig om te wennen. ‘Kom maar, Linus, ik zal je hand vasthouden. Je hoeft niet bang te zijn’ .Observeer de kinderen goed en vul de verf tijdig aan zolang de kinderen interesse tonen in de activiteit. 

Variaties

Zet muziek op en laat de kinderen dansen in de verf. Dit kan de activiteit een extra dimensie geven.

Je kan naast de verf ook enkele natuurlijke materialen op het karton leggen om er een echt blotevoetenpad van te maken: gras, bladeren, takjes, …

Betrek de baby's en jongere peuters door hen met hun luier in de verf te laten ploeteren.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Houd tijdens deze activiteit voldoende toezicht om de veiligheid te garanderen. Bewaak dat kinderen niet uitglijden en geen verf in hun mond stoppen.

Verf op je voeten hebben is voor veel kinderen nieuw. Het kan best een beetje spannend aanvoelen. Heb aandacht voor de kinderen die hier (nog) niet klaar voor zijn. Laat kinderen enkel meedoen als ze dat zelf willen.

Houd water en zeep bij de hand zodat kinderen die dat wensen hun voeten terug kunnen schoonmaken. Maak met de kinderen duidelijke afspraken zodat ze niet overal met verfvoeten gaan lopen. 

Ingezonden door Katrien Plasschaert (Erasmushogeschool Brussel) – 31 juli 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.