Fietsen, lopen, zwemmen, springen
Leeftijd
Baby's
Aanleiding

Het is fijn hoe we steeds een leuk momentje samen beleven op de verzorgingstafel.

Verloop

Het verschonen van de baby kan een extra momentje worden tussen jou en het kindje.

  • Het kind ligt op het verzorgingskussen op de rug.
  • Neem de enkels van de baby in je handpalmen en omklem ze zachtjes.
  • Maak fietsbewegingen met hun beentjes. Spreek daarbij de baby toe (taalontwikkeling) : "fietsen, fietsen, fietsen...." Je kan dit opbouwen : vertrek traag en bouw de snelheid stilletjes aan op en kijk vooral in de oogjes van het kind zodat het jouw volledig kan vertrouwen. Opgepast dat je je niet verliest in de snelheden of in het forceren van de spiertjes.
  • Eindig altijd met samen lachen.

Zeker weten dat de baby duidelijk zal maken dat zij/hij het nog eens wil. Doe dit bijvoorbeeld telkens bij het verluieren. Hou het niet bij een éénmalige activititeit. Het is juist de 'herkenning' bij het kind dat vertrouwen geeft en plezier opwekt.

Variaties
  • Zwemmen: Zelfde handgreep en ook ruglig - maar nu knik je de knietjes. Open in een open vloeiende beweging (naar de buik toe) het bekken alsof je schoolslag doet en kom terug naar gesloten beentjes en zeg "zwemmen, zwemmen, zwemmen,..."  Bouw de snelheid lichtjes op.
  • Lopen: Beweeg de beentjes één voor één op en neer alsof ze gaan stappen en je zegt 'stappen, stappen stappen" .
    Bouw de snelheid op naar "lopen, lopen, lopen'".
  • Springen: eindig dit oefeningetje met 'spring' waarbij je beide beentjes samen neemt en omhoog trekt zodat ook het poepje opgetild wordt van het verzorgingskussen en je zegt daarbij "spring, spring, spring". 
Pedagogische en andere aandachtspunten

Babymassage bouw je zachtjes op. Het kind moet vertrouwen krijgen in de handelingen die je uitvoert en er leren van genieten.
Zorg voor een warme ruimte en warme handen.

Bron
Eigen ervaring
Trefwoorden
In beweging | Rituelen
Ingezonden door Wittouck Ilse (I-mens Kortrijk) – 1 februari 2022.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.