BALanceren
Aanleiding

Ik zie de kinderen vaak met hun eten in hun bord wat 'spelen'...
Ook ballen hebben steeds succes!

Verloop

Geef de peuter een frisbee of kartonnen bordje en leg er een klein balletje in.

Volg de kinderen in hun spel. "Blijft de bal in je bord liggen?" "Oh de bal omhoog gooien en weer proberen vangen, dat is ook leuk, Elene."

Geef nieuwe impulsen om het spel nog boeiender te makjen: "Kan jij rond de tafel stappen zonder het balletje te laten vallen, Mehmed?"

Variaties

Met het materiaal kan je eindeloos variëren: gebruik grotere ballen, kleinere ballen, autootjes,...

Geef andere spelimpulsen zoals:

  • proberen lopen (in de tuin?)
  • gaan zitten
  • tot in de keuken stappen en dan naar de gang (parcours)
  • de bal van het bord blazen
Speelgebieden
Bewegen
Ervaringsgebieden
Grote motoriek
Exploreren van de fysische wereld
Bron
Bodymap
Ingezonden door Julie Croonenberghs (Karel de Grote hogeschool Antwerpen) – 9 februari 2022.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.