En zwieren maar!
Aanleiding

Caitlin's mama vertelde hoe gefascineerd ze was wanneer mama de sla zwierde. De draaiende beweging en het geluid dat daarmee gepaard ging, trokken haar aandacht. Caitlin nam de slazwierder van mama over en schaterde het uit wanneer ze de draaiende bewegingen maakte en de sla zag ronddraaien. 

Verloop

Neem enkele papiersnippers en doe ze in een slazwierder.  Betrek de kinderen erbij: "Wie komt me helpen en wil de papiersnippers in de kom doen?". "Ja, goed zo Meyrem! Doe ze er allemaal maar in". Doe nu wat verf in de kom. "Caitlin, houd jij de kom even vast?". Doe vervolgens de slazwierder dichtDraai aan de knop en kijk hoe de kinderen reageren. Vertel wat je doet. "Draaien, draaien aan de knop, wie zegt 'stop!'  ?"  Wacht af hoe de kinderen reageren. "Wil je ook eens proberen, Isaac? Beschrijf wat je ziet. Waaw, wat kan jij snel draaien! Vind je het leuk, Isaac?". "Nog drie keer draaien en dan mag Catilin aan de beurt."

"Maakt het wat veel lawaai voor jou, Meyrem? Je hoeft niet bang te zijn. Kom gerust eens kijken van op mijn schoot of ga maar lekker verder spelen."  Reageer op wat de kinderen zeggen. "Goed gezien, Meyrem, de papiersnippers draaien rond. En wat een mooie kleuren! Welke kleuren zie jij allemaal, Isaac?"

Variaties

Doe andere materialen in de slazwierder zoals kastanjes, dopjes, kurken. Dit maakt het niet alleen aantrekkelijker om te kijken, maar ook om te luisteren naar het geluid dat je hierdoor kan maken.

Betrek de kinderen van bij het begin bij de activiteit: laat de kinderen de kom zelf vullen met materialen.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Sommige kinderen zijn gevoelig voor drukte en lawaai. Deze activiteit kan voor bepaalde kinderen iets te luid of te spannend worden. Observeer deze kinderen goed en reageer gepast op het gedrag dat ze vertonen.

Trefwoorden
Draaien | Onderzoeken
Ingezonden door Sofie De Vriendt (KDV De Knuffel) – 30 april 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
v. 71  Login
1
2
3
4
5
6