Rinkelsokken
Leeftijd
Baby's | Kruipers
Materiaal
Kousen | Schudbellen
Aanleiding

Tijdens een observatie zag ik baby's enthousiast reageren op het geluid van de rammelaar in hun hand. Deze rammelaar bleek echter iets te onhandig waardoor ze hem steeds lieten vallen.

Verloop

Naai enkele rinkelbellen stevig vast aan een paar sokken. Hou één van de sokken in het gezichtsveld van de baby. 'Linne, wat is dit?' Wacht tot de baby initiatief neemt om de 'rinkelsok' te nemen. 'Neem het gerust vast.' 'Oh! Heb je dat gehoord? Ja! Schudden en dan hoor je geluid.' Indien het kind moeite heeft om de greep vast te houden, kan je de sok langzaam rond het handje doen. Volg het ritme dat het kind aangeeft. 'Oei, vind je het iets te spannend? Geen probleem, ik doe het er terug af.' Je kan de sok ook aan één van de voeten doen. 'Oh! Wil je het proberen pakken?'  Kijk toe en grijp niet te snel in.

Speelgebieden
Muziek maken en zingen
Ervaringsgebieden
Grote motoriek
Verstandelijke ontwikkeling
Speelschema
In beweging
Ingezonden door Loes Derez (Arteveldehogeschool Gent) – 30 juni 2016.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6