Trommelebom.... en stop!
Aanleiding

In onze peutergroep gaan de decibels algauw de hoogte in. Zodra er muziekinstrumenten bijkomen, gaan de meeste kinderen helemaal uit hun dak. Dit gebeurt soms ten koste van andere kinderen die eerder rust zoeken. We zochten een balans tussen rust en ambiance zonder de groep te splitsen.

Verloop

Bied enkele kartonnen dozen en stokjes aan. 'Jij trommelt er graag op los hé, Siska?' Volg kinderen hun bewegingen. 'Wow, dat gaat snel Mohammed-Amin! Kijk, Billie trappelt zoals jij trommelt.' Ga even helemaal mee in de ambiance.

Hou kinderen die moeite hebben met drukte nauwgezet in de gaten. Las tijdig een stiltemoment in. 'Hou jullie klaar.... 1,2, 3 stop! ssssht... We staan even helemaal stil. Ik hoor even geen getrommel...' Geef hen de kans om zelf het startsein te geven voor een nieuw trommel/beweegmoment.

Het duurt even voordat iedereen het abrupt stoppen onder de knie heeft, maar het lukt heus. Het '1, 2, 3 stop - principe' komt ons bovendien aardig van pas in andere omstandigheden.

Variaties

Zelfgemaakte schulddoosjes, kartonnen rollen en dergelijke zijn dankbaar muziekmateriaal. Ze geven de muzikanten de kans om zich uit te leven, maar geven geen scherp geluid dat andere kinderen afschrikt.

Ingezonden door Christine Van De Gehuchte (vzw Kinderlach) – 13 juni 2016.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6